Gud är en illusion

Människan kanske är lite för begåvad för sitt egna bästa, efter som människan i grupp är som panikslagna djur. Men det behöver inte var fel att Gud är en illusion, efter som när det blir mörkt runt människan så behöver hon tröst och stöd. För det Gud står för är allt som vi inte vet eller kan förklara, det skrämmer oss och det är då vi behöver Gud som mest. Med andra ord så är Gud och hopp det samma, så har vår Gud lämnat oss när hoppet är ute och det inget finns kvar? Troligtvis inte, det är där illusionen kommer in och ger oss en känsla av trygghet. Hoppet är det sista som lämnar människan, kan jag bara undra vad det var som fick min lillasyster att överge illusionen och tappa allt hopp. För även om vi inte alla är troende religöst. Så har vi alla tro på något och det är det som föder vårt hopp om att framtiden eller det som skall komma skall är gott.


Detta är frågor som jag troligtvis inte får svar på, men jag hoppas att jag en dag förstår. Till dess så hoppas jag att hennes själ får vila i frid och att det är bättre där än vad det var här. Oberoende våra problem och bråk vi har haft, så kommer jag att sakna min lillasyster.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Vad fint skrivet min älskling! kramar om

2008-08-18 @ 16:19:06
URL: http://gettosmurf.wordpress.com
Postat av: J

Instämmer med föregående talare.



Dock tror jag att jag med min utbildning i religion borde kunna göra några kommentarer på din tes, men vi tar det live istället... dessutom har jag säkert nån bok du kan läsa i ämnet =)

2008-08-19 @ 22:30:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0