Gated communities...

Ja ha varför skall vi vara så kära i USAs alla dumheter, för nu är den här "Gated communities" vilket innebär att man bygger ett bostads område med inhägnad och vaktbolag som aktivt sköter säkerheten. Så om man skall besöka någon på området måste man först bli kontrollerad och godkänd vid receptionen/grind som finns vid infarten/infarterna. Sedan kommer de att kontakta den du skall besöka för att stämma av om detta är riktig och sedan om du har tur kommer du att bli insläppt.

Nu får Sverige sitt första och med namnet "Victoria Parks" och kommer att ha följande innanför sina staket/murar:

395 bostadsrätter med genomgående märkesdesign.
17 000 kvadratmeter grönområden.
Biograf.
Restaurang.
Bar.
Vinkällare.
Bibliotek.
Spa.
Inom- och utomhuspool.

Jag undra om detta inte strider mot allemansrätten? Vad tycker kungahuset om namnet? Vill man i Sverige att kungahuset skall förknippas med detta och särskilt arvtagerskan till posten? Hur som hälst tycker jag att detta är en hädelse och ett steg i fel riktning och hör inte hämma i ett land som fortfarande har demokrati och allmän tillgång till naturen utan murar. Det är sådant här som våra makthavare skall försvar för samhällsmedborgaren.

Skulle jag ha en släkting/vän mm, som skulle flytta till ett sådant område, skulle jag inte besöka dem på hemma plan, kanske skulle jag kunna gå så långt att säga upp bekanskapen...

Sådan här är så FEL och så långt i från solidaritet och demokrati som man kan komma och det är ju det vi har varit och är kända för utanför vårat land och till och med varit förebilder för andra samhällen. Ytter liggare en anledning till att skämmas som svensk medborgare...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0