Rattfylla, Piratbukten och Antipiratbyrån

Jo jag vet att det blev mycket nu, men det fick mig att bli inspirerad att skriva en rad eller så. Vad har all dessa gemensamt? Det är inte så fyndigt, utan rättssäkerhet. För på vägen till jobbet läste jag om att en kvinna hade blivit frikänd i håvrätten med motivering att hon kunde ha svept en flaska sprit (70cl) innan polisen kom och tog nykterhets kontroll. Det känns inte rätt med tanke på att kvinnan hade över 2,5 promille i blodet, är man talbar i det skicket och är kvinna är man alkoholist. Med det sagt så kan ni alla räkna ut att det är skandal att man frikänner. För skulle jag lyckas dra i mig en flaska sprit på kort tid och den mängden att jag nått 2,5 promille, då är jag nog avliden. Sedan för att binda ihop det med The Piratebay (piratbukten) så är det mera det att man kan satsa stora pengar från staten för att hjälpa media bolag som isig inte ens går med förlust och stämma en organisation som isig inte håller på med något olagligt. För tekniken att skapa och lägga ut "Torrent" är ingen teknik som är framtagen för att sprida upphovsskyddat material, utan var tänkt att fungera som ett sätt att få ut "open sourse" material och annan fri information. Men det örat har man inte lyssnat på och om The Piratebay blir fällda, så ställer man sig fråga att då är alla söksaiter lika skyldiga som The Piratebay. Men som sita punkt som fick bägare att rinna över var Antipiratbyrån som nyligen begärde ut IP-adressen för en privat FTP server, det finns mycket som tyder på att Antipiratbyrån har begått intrångsbrott för att säkerställa bevisen. Detta kommer vi se mera av när vi tillåter att privat organisationer får leka polis och som har kunder som t.ex. hungriga media bolag. För det som vi inte har tillgång här, är det som vi har Polisen. Polisen är skyldig att redovisa hur man kommer över bevismaterial och man har insyn från stat och samhälle hur man bedriver arbete. Det har vi inte när Antipiratbyrån får för sig att utreda dig och ditt liv.

I

det Sverige vi lever i dag är rättskyddet hos privatpersoner starkt nedsatt och överlämnat till Privata organisationer, hungriga media bolag och okunniga anställda inom rättsväsendet. Är detta det samhälle vi skall lämna över till nästa generation?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0