Dags att avrunda…

Så då börjar vi närmar oss slutet på denna vecka, vilket känns skönt.  Denna vecka har också rusat på i för hög fart, men det som lämnade tankar kvar var nog "Global Bar" i går om och med Röda korset skandal och problem. för svindlare kan alla organisationer få problem med, men hur man tar hand om problemet ser olika ut och särskilt om man lever på vad folk ger och donerar. För när förtroendet raseras som det gör när något sådant här uppstår, hur går man vidare och hur förebygger man det? Det vart mycket om det som det diskuterades om och det skönt att se att det finns vättigt folk i dessa organisationer som har både känsla och kurage att prata om vad som har hänt och möjlighet till självkritik. För Bengt Westerberg som är ordförande för Röda korset var med och efter hört hans ord om detta har jag fått en ny respekt för Röda korset och en bättre insikt i problemet med hjälp organisationer. För kan det var som någon sa och refererade till någon journalist (guldfisken har slagit till igen) att bistånds pengar är en del av problemet i utvecklingsländer?  Det finns säker sådana exempel att det är så, men jag har aldrig trott på pengar som hjälp, åtminstone som den primära hjälpen. För när pengar kommer in i matchen och det är mycket pengar som omsätts i hjälpande leden, så finns det alltid risk att det dra till sig illasiniga människor som bara tänker på sig själva och ingen annan. Jag kände väll att jag inte hade mycket att säga, men det är skönt att bara lyssna också ibland. Det som jag kände efter åt var nog att man kanske skulle hitta en ny form av hjälp, som också kan jobba närmare näringslivet. För skulle det vara fult att tjäna pengar på att hjälpa andra? Jag vet inte, men min spontana känsla är nej. För redan idag så finns det små företag som lever på att hjälp andra, men efter som det anses lite fult att göra pengar på hjälp så lever dessa företag på väldigt osäker framtid mellan uppdragen. Jag tror att man måste som med allt annat se detta i ett vidare perspektiv och komma ihåg att det är effektiviteten och nyttjande graden per krona som måste räknas och inget annat. För korruption kommer alltid att finnas med i ekvationen och är man tillräckligt ärlig och tar med den variabeln i ekvationen så tror jag att man kan minska riskerna att de som ger inte blir lurade. Men sedan sår det mig att hjälp organisationerna måste bli bättre och ärligare med budskapet de ger ut och att bra hjälp inte är gratis, som ändå gemene man har i sin bild av hjälp organisationer.


Tillbaka till den vanliga värden där de flesta av oss i detta land lever. Jag läste löpet på Metro "FP vill att cyklister skall cykla mot rött", men vad fxxn Metro. Man kan inte skriva så om något som var vättigt i många delar. För det handlade om att cyklister skulle få möjlighet att lagligt cykla mot röt vi höger sväng bland annat. Det är nog inte en så dålig sak, efter som det skulle ta bort ett stress moment i trafiken. Sedan fanns det lite andra idéer som kanske inte var lika klockrena, men så är det med allt ny tänkande.


Så vad skall jag sluta denna vecka med för ord? Ingen aning, eller kanske? Ta och slappna av där ute och tänk på att vi alla är människor med olika behov. Så mera tolerans och respekt för varandra skulle jag vilja utlysa. För om din granne vill göra som Brad Pit och röka på, så låt han/hon göra det, för du kommer antagligen själv ta dig en fredags bärs eller grogg. Ha det bra där ute, för det skall jag göra och gör nu inget som jag inte skulle ha gjort =)


Kommentarer
Postat av: Erika Drake af Hagelsrum

Hehe ja, de har ju mycket större utbud ;)

2009-08-28 @ 12:27:16
URL: http://justoneystadrake.blogg.se/
Postat av: J

Eller göra något som du gjort men förträngt att du gjort som jag brukar säga ;))



Den här Global Bar, var när hur!? jag vill joina :P

2009-08-28 @ 20:20:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0