Ekologiskt?

Debatten har blodmat upp igen om ekologiska produkter och jag har alltid varit nyfiken på vad det betyder, så jag frågade min vän Google. Det kom upp mycket och det var lite som stämde mellan leden, så jag beslutade mig för att söka efter någon definition på ämnet. På Jordbruksverkets hemsida fann jag detta i korthet:


Kortfattad definition av ekologiskt lantbruk


Ekologisk odling innebär odling och djurhållning där man strävar efter en hög självförsörjningsgrad. Både vad gäller växtnäring och foder utnyttjar man främst platsgivna och förnyelsebara resurser. Lättlöslig handelsgödsel och kemiska bekämpningsmedel ersätts av andra åtgärder.


Målsättningen med ekologiskt lantbruk är att:


  • producera livsmedel av hög kvalitet
  • bevara jordens bördighet på lång sikt
  • skapa ett kulturlandskap med stor artrikedom och genetisk mångfald
  • minimera förbrukningen av icke-förnyelsebara naturresurser
  • skapa ett kretslopp där förlusterna av näringsämnen minimeras
  • främja en god hälsa hos husdjuren
  • ge husdjuren möjlighet till ett naturligt beteende
  • lantbrukaren ges en rimlig inkomst

Det man inte nämner i detta är det som jag fann på Wikipedia var det att på långsikt så utarmar och ur lakar man jorden man brukar. Men det strider ju i mot jordbruksverkets punkt nr 2 (ops). Sedan fan jag att även flera siter säger att produktionen kan sjuka så mycket som 40 %, hur går det ihop med sista punkten? Där i mot när man googlar på ämnet så hittar man inget om att försöka ersätta det man odlar till alternativ som är bättre ur ekologisk synpunkt. Som till exempel att ersätta bommull och pappers massa med hampa, det skulle inte bli någon större skillnad i slutprodukt för konsument eller i infrastrukturen. Om man skulle ersätta Bommull med Hampa skulle man kunna få en miljöbonus efter som växten är effektiv på att binda växthusgasen koldioxid och producera nytt syre som alla grön bladväxter är. Vi i Europa skulle kunna bidra mera till att kompensera avverkningen av jordens lungor (regnskogarna) med stora fält av Hampa och i slutändan få ett mera ekologiskt jordbruk och mera ekologiska produkter i samhället.


Varför förespråkar jag Hampa? Där för att det är en ett årig växt som har ett naturligt motstånd mot skadeinsekter, behöver inte så mycket näring (urlakar inte jorden), kan växa i storsätt överallt på vår jord norr till söder och är extremt mångsidig i vad man kan utvinna ur den. Med andra ord en mirakel växt eller kanske mera rätt ett mirakel ogräs.


Jag tror att ekologiskt är bra för oss i väst, men för u-länder är det fortfarande inget rimligt alternativ. För där skall man inrikta sig på att jordbruket skall vara miljövänligt och giftfritt, men att kräva att de inte skall använda sig av genmodifierat är nog ett omöjligt krav om de skall ha en rimlig skans att bekämpa svält, som är ett av de största problemen tredje värden har.


Kommentarer
Postat av: tove

sv: men då har ju jag rätt till att skriva att jag blev förvånad över hur agresiva folk kan bli över ett par byxir, right?

2009-08-14 @ 11:55:09
URL: http://fashionshootbooth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0