Fröet gror…

Förra veckan fick jag en informativ länk av min kära fru om information om saker vi konsumerar, tittade igenom hela filmen och konstaterade att denna person hade lagt ner mycket arbete på detta. Siten heter som följer "http://www.storyofstuff.com/" och jag rekommendera alla att ta en titt och ta sig tiden att lyssna, för detta är viktigt. Jag vet inte om det bara är jag som är slö "slow" eller bara ointelligent, för vissa saker förstår man inte förens man ställs framför problemet. Jag satt och bläddrade i en av mina hattidningar PC för alla och konstaterad att i mitten av tidningen fans det sju blad (inte sidor) med reklam för Asus. Det var då detta fröet började gro och polletten trillade ned. För när allt kommer om kring så är det något fel på vår press, vi betalar mera och mera för varje tryckt tidning och det blir bara mer och mer reklam i dem. Frågan jag ställer mig är att vad är det man betalar för? Jag trodde reklamen var en form av inkomst för utgivarna för att man skall få ett billigare pris till konsument. Nu så här när man börja tänka på det känns det inte som det, utan artiklarna är där för att hjälpa reklamen att bli trovärdigare. Så det man betalar för är reklamen och inget annat. Så vad har det med "http://www.storyofstuff.com/" att göra? Jo det var den siten och filmen som sådde fröet som fick mig att tänka mera kritiskt på den kedjan av konsumtion som äter upp våra resurser på vår jord (Planeten Tellus). Det man också skall veta är att den pappersmassa som vi trycker våra tidningar på kommer inte från skogen i vårt land utan regnskogarna, som i sin tur är jordens lungor.  Detta frö växer vidare och fick ny näring i morse när jag satt och läste Metro på väg till jobbet, så fan jag ett bilaga som handlade om en intressant mässa om Ekologiska produkter. Det som slog mig var att den var på dagtid, hur tänkte de som arrangerade denna mässa? Jag kan bara konstatera att det är inte bara jag som har otur när man tänker. För vilka har tid att gå på denna mässa? Jo det som jobba med ämnet (vilket är bra) och de arbetslösa som ändå inte har råd att gå även om det fanns en kupong som gjorde att man kunde går två och betala för en. De som skulle behöva lockas dit är som mig och jobbar på dagarna och har inte tid att gå.


Det känns som om denna Ekologiska rörelse som är på gång kommer att gå samma öde som miljörörelsen, själv döende pga. sin egen rättfärdighet och några få Pro evangelister skapar en egen klubb för inbördes beundran. Istället för att försöka att frälsa och eventuellt rädda värden från oss andra från våran dumhet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0