I jämställdhetens fotspår…

 Efter en skön helg så kan man inte låta bli att funderar lite över vissa saker i jämställdhetens namn. För varför skall jämställdhet bara vara en väg och varför skall det alltid ta sig for i delar där det gör minst nytta? Så vad är det jag tänker på? Jo Tjejmilen, för det var över 26 000 föranmälda kvinnor/tjejer som skulle springa en mil. Det är inget speciellt med det, förutom att du måste vara kvinna/tjej för att delta. I vanliga fall så har jag inget i mot det och jag stöder evenemanget. Men efter som man har anmält Tjurruset för könsdiskriminering och lyckats får till att kvinnor kan delta, så tycker jag att det är dags att Tjejmilen öppnas för män också i jämställdhetens namn. Det kommer ju aldrig att hända! men det är lite intressant hur man kan splittra något för att det bara är för män och det är diskriminerande mot kvinnor, men åt andra hållet kommer det aldrig att funka.

Sedan kan vi ta detta med fenomenet "Chip n Dales" och då menar jag inte Piff och Puff. Utan dessa manliga strippor som åker värden runt och strippar för Kvinnor/tjejer, men vad fxxn, skulle vi ha ett sådan evenemang skulle det stå med stora rubriker i press om kvinnligexploatering, kvinnoförnedring och förtryck av kvinnor. Sedan skulle debatten vara i full cirkus.


Det jag bara är bekymrad över i jämställdheten tecken är att vi håller på att sakta mak på att skapa ett mans förtryck, som inte alls har något med jämställdhet att göra. För vad betyder jämställdhet? För mig betyder det att kön inte har med ekvationen att göra utan man och kvinna är jämställda i alla lägen uti fån Arbete, Lön, Politik, rättigheter mm. För skapar vi ett samhälle i jämställdhetens tecken som går ut på att byta roll ur historisk synvinkel. Så kommer det bara att sluta i lidande och mera diskriminering som kommer att sträcka sig längre än bara mellan könen.


Kommentarer
Postat av: Tess

Det finns faktiskt något liknande Chippendales fast med kvinnor. Moulin Rouge i Paris. Fast Chippendales är mycket komik och skratt. När kvinnor strippar så blir det hela mer sexuellt på nåt vis. Det är väl det som är skillnaden antar jag....hur publiken ser på det hela :-)

2009-09-01 @ 13:35:50
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0