När skall trafikanter lära sig?

Det är samma sak varje år när snön och halkan kommer, men man släpper inte på gasen och man ökar inte avståndet till varandra, samt kör vidare som om det vore torr asfalt. Det är väll klart som korvspad att det smäller och blir olyckor. Mitt förslag till detta är att det vore bra med svarta lådor och mera utredningar över vad som har gått snett och är det föraren som har gjort fel så måste det kosta att göra fel. För som det har blivit i dag kan vi inte fortsätta, för det kommer bara bli värre och vi som sköter oss kommer bara få lida mera. Jag är säkert inte den duktigaste i trafiken, men jag är ärlig och tar mitt ansvar, vilket man inte kan säga om mer parten. Inte konstigt att man blir paranoid i trafiken!

Sedan när det kommer till diskussionen om dubbdäck eller dubb lösa däck, så är den alt för naiv i bägge lägren. Det inne bär att man missar den viktiga debatten om att ha färska vinter hjul oberoende om det är dubbat eller ej. För jag kan sätta en stor peng på att det som skapar olyckor i trafiken när det kommer till däck är att folk kör för länge på för gamla däck och är för dum snåla för att köpa nya. Ett vinter däck om man förvara det rätt, kan hålla upp till fem år, men jag säger max tre år! För så dyrt är det inte att köpa nya vinterdäck, så att man slipper köra på backelit liknande däck. För då spelar det ingen roll om du har dubb.

Kör försiktigt där ute för det är halt och håll avstånden till framförvarande och tänk på om du kör om en långtradare att den behöver lite längre bromssträcka än en Nissan Micra…  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0