Miljöområdet har fått pippi

Jag förstår inte vad som är så klimatsmart att bygga radhus i massivt trä, jag menar det tar ca 15 för en skog att bli redo för skörd. Det man också skall veta är att skogen är våra lungor, så skall vi skövla den för att bygga hus? Det förenar jag inte med klimatsmart, för det är det som gäller för Djurgårdsstaden som skall byggas. I deras manifest står följande:


Klimatanpassat.

Minimerat utsläpp av koldioxid.

Fossil bränsle fritt 2030.


Skulle dessa miljötomtar ta miljön på alvar så skulle man titta på andra lösningar än hedenhös. Det finns ett förtag som heter Hempflax som producerar bland annat byggmaterial som är baserar på Hampa. Varför skulle det vara bättre än trä? Ja för att Hampa är en ettårig växt som har samma fördel som träd när det gäller miljön och syre produktion, det inne bär att man kan producera större kvantiteter med minde miljö påverkan.


Efter som jag redan är uppretad och i gång kan vi ta papper och massa industrin, som är föråldrad och väldigt klimat fientlig. Skulle pappers och massa industrin byta från träd till Hampa så skulle de kunna få ut lika mycket massa som med träd, med den stora skillnaden att man skulle få ut samma mängd varje år som med en skog var 15 år. Hur kommer det sig? För att utvinna kvalitets massa ur trä får man bra ca 30 %, jämför vi det med Hampa så kan man få ut ungefär 60-70%. Det innebär att för samma areal med skog, så får du ut samma mängd massa varje år med Hampa.


Ha en trevlig helg, för det skall jag ha även o m regnet skall vräka ned.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Ibland undrar man hur de tänker.. Å helgen blev ju väldans trevlig trots regnet!!

2009-06-16 @ 09:05:44
URL: http://www.fullfartframat.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0