Vi lever in en tokig värd! Del 3

Så här på en fredag är det dags att tömma sina tankar i text form, för folk är som valigt galna och det är ingen nyhet. Men när jag stod och brände smörgåsar till frukost kaffet, så fick jag en tanke hur vi hanterar vår moral runt olika saker. Ta till exempel hur vi hanterar Tobak, Alkohol och droger, för där är vårt folk inklusive stora delar av värden skenheliga som få. Vi har inget problem att Tobak skall vara lagliglikt för att vi har så lång historia med det och vi vet att Nikotin är mer beroende framkallande än Heroin. Sedan har vi Alkohol som vi vet står för merparten av Kvinnomissandel, barnmisshandel, våldsbrott och trafikolyckor, ändå tycker vi att det är inga problem att ha okontrollerat nästa överallt. Sedan när det kommer till de andra drogerna sticker vi huvudet i sanden som vi beskyller strutsen för att göra (undra vart den myten kommer ifrån), vi är så rädda för de andra drogerna att vi lagstiftar så hårt om dem så att det knapp går att forska runt dem. Men ändå behöver vårt folk alternativ till de lagliga drogerna efter som vissa drogklassade och oklassificerade ämnen bara ökar i användning. Det som jag alltid brukar säga är att allt är inte för alla och som vuxen tycker jag att man skall kunna få bestämma lite mera om vad som är bra för en själv.

Jag vet att Alkohol inte är en bra sak för mig, i små mängder helt okey i lite större mängder måste jag jobba hårt med mig själv för att det skall fungera, men det är ändå lagligt och okey att ha som ursäkt om man skulle göra borts sig. Citat Just D ”Jag var väll full och dum igen!”. Det är skam att vi inte har kommit längre och insett att det måste finnas flera alternativ än Alkohol och Tobak, för jag personligen tror att skulle vi tolerera t.ex. Cannabis som är en av de vanligast utbreda alternativen idag. Som det finn så många avhandlingar av sedan 50 talet som beskriver både nytta och verkan av drogen och det som är viktigt att den är mindre skadlig för både användare och samhälle än det som finns lagligt. Men det bortser man ifrån och drogmotståndarna håller sig fast vi de gamla osanningarna som i modern tid har bevisats gång på gång inte är fakta utan åsikter och dåliga teorier.

Jag skall som vanligt sprida mitt manifest när det kommer till droger och det är att det skall vara noll tolerans för Alkohol, Tobak och droger. Men det är här man använder ungdomarna som slagträ för att förbjuda det bättre sakerna för oss vuxna och paradoxalt är det här man skapar den största möjligheten att distribuera detta till vår yngre generation. Samt att man tappar kontrollen och möjligheten att reglera hur bland annat droger finns att tillgå för de yngre.

Här finns det föräldrar ansvar som håller på att vitra sönder totalt pga. ointresse från föräldrarna och det är mitt andra stora intresse och det är TV och Data spel. För här orkar inte våra hårt arbetande och stressade föräldrar inte att sätta sig in eller orkar inte bry sig för att man inte inser den framtida skadan eller inte ser problemet. För det är fortfarande helt okey att som förälder att köpa spel till sina unga tonårsbarn som t.ex. GTA IV (Grand theft auto 4), för er som inte vet vad detta våldsamma spelet går ut på skall jag nämna lite av de grundstenar som spelet bygger på. 

  • Du skall bygga upp ett kriminellt imperium
  • Du skall mörda och misshandla motståndare och civila, desto fegare och grövre desto bättre
  • Du skall handla med prostituerade som om det vore boskap
  • Råna butiker och andra människor
  • Fly från Polisen och skjuta så många poliser som möjligt och förstöra eller stjäla deras fordon.

Detta är bara några få av det delar som spelet går ut på, är detta en bra och sund skola och förebild för våra 12 åringar? Det finns flera mindre våldsamma spel som den yngre generationen spelar varje dag och kvalitén på dessa spel blir bara bättre och bättre och närmare värkligheten för varje år som går.

Detta tycker man är helt okey, men om jag vill ta en joint en kväll så är det inte okey. Jag kan förstå de som vill skydda nästa generation och skapa bättre medborgare, men lägg ner tiden och medlen på rätt ställe och sluta jag oss vuxna som är produktiva medborgare som betalar skatt. För vi är inte sämre människor och vi bryr oss lika mycket om vår omgivning och nästa generation.

Ha en skön fredag på er där ute och tack för att ni läser min blogg sporadiskt, för makten är er och utnyttja det för att förändra den till det bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0