Video (Spel) våldet

Video våldet får avsluta denna vecka, då tänkte jag inte främst på Video som i film utan VideoGame som i TV-spel. För när man var yngre så var det sådant liv över att det var så lätt att få tag i filmer med mycket och grovt våld i och det påverkade inte den generationen särskilt mycket. Så nu när den generationen har blivit föräldrar så är vi där igen men inte om Video våld utan TV-spels våld. Som jag skrivit tidigare så är det okey att vara så kalla ”Dålig förälder” när det kommer till TV-spel. Med den lär domen vi har från video våldet så verkar det som om föräldrarna jämställer film med TV-spel och det är här jag tror att vi har den lågiska missen. För när det kommer till det grövre våldet vi ser av allt yngre personer, kan nog kopplas tillbaka till TV-spel. För det finns en stor skillnad mellan spel och film våld. För spel är du aktivt medverkande och engagerad i det som händer, medens film då är du passagerare och har ingen aktiv roll i våldet och kan inte kopplas fysiks till känsla och ruset med att besegra sin motståndare.

Jag har inge vetenskapliga fakta att back upp detta, men jag tror att spel avsända för vuxna kan skada unga och barn efter som de inte har fått alla verktyg för att hantera situationerna. Det jag förespråka är inte förbud för våldsamma spel utan att det kanske är dags för lagstiftning som likställer köp av spel till yngre än vad ålders märkning avser, att vara samma sak som langning av sprit och narkotika till yngre.

För jag som är vuxen (enligt samehälls definition) skall alltid har rätt att köpa mina våldsamma spel, men minderåriga skall det även här vara noll tolerans och inte upp till föräldrarnas godkännande! För föräldrar har inte en susning om vad de köper till sina barn. Ingen förälder i skulle köpa ett dödligt vapen och sedan ge till sin son/dotter!

Ha en trevlig helg på er där ute och gör inget som jag inte skulle ha gjort.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0