Dagen fundering…

Det kanske inte är så svårt, jag menar som ljus och mörker, glädje och sorg mm… men i helgen efter en diskussion med min älskling så kom jag på följande: Frustration är motsatsen till kreativitet. Efter ha fundera lite på saker och ting, för att se det positiva i det hela så kom jag fram till att frustration är samma energi som kreativitet, det som gör dem till motpoler är det att kreativitet uppstår när det man känner flyter åt samma håll. Det innebär att ordning uppstår och flödet flödar utan hinder. Medens frustration uppstår när man inte kan få ordning på det man känner och flödet täppstilt tills dess något ger vika och det kan ta utryck i förstörelse och destruktivt handlande. Så i stället för att skapa så kommer man välja att förstöra, men dessa två är bara två sidor av samma energi. Frustration kan skapa kreativitet och kreativitet kan skapa frustration.

Inte för att jag har något vetenskapligt stöd för detta så tror jag att människor med stor kreativ energi har också stor frustration inombords och tvärt om. Efter som dessa är två sidor av samma energi och drivkraft så har de också en stort inflytande på vårt mentala tillstånd och om man som kreativ person inte har koll på denna kraft, kan det lätt bli en destruktiv kraft som bara leder till lidande.

För att hjälpa dessa individer tror jag att vi skulle behöva flera filosofer i vårt samhälle och särskilt de som har logik som grund. Det skulle skapa en möjlighet att använda den negativa energin frustrationen och vägleda till ett kreativt tänkande.


Kommentarer
Postat av: Anonym

mysig blogg du har! allt bra? KRAM

2009-10-21 @ 15:27:05
URL: http://hasselqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0