Service Level Agreement…

Det vore dags att SL sluter en generell SLA (Service Level Agreement) för oss trafikanter så att vi inte varje höst/vinter får acceptera lama ursäkter för att tågen inte går som det skall. Jag menar var är oddsen att vinter återkommer varje år? Mindre än NOLL och vad är oddsen för att det blir höst och löv på spåren? Samma svar där  NOLL. Men ändå måste vi trafikanter som använder det kollektiva systemet snällt stå att vänta på de försenade tågen. För det som inte alla har uppmärksammat är att vi Stockholmare betalar ett dyrt pris för en funktion som inte håller måttet. Bara så att jag förtydligare detta så är inte priset för månads kortet 690kr, efter som staten skjuter till medel från skatten också. Det inne bär att alla som bor i Stockholms län är med och betalar för kollektivtrafiken oberoende om man använder den eller inte.

Det som är synd är att snart är det 2010 och det fungerar sämre i dag med 2000 tals teknik än vad det gjorde i början med 50tals teknik. Jag kan hålla med att komforten och bekvämligheten är otroligt mycket bättre nu än vad den har varit. Men det rättfärdigar inte det sättet man behandlar resenärerna. Där av tycker jag att man borde arbetat fram en SLA mot resenärerna som ger resenären någon ersättning i form av ut ökad giltighet av biljett/månadskort eller alternativ ett ”Kreditsystem” som ger rabatt när man skall förnya eller köpa biljett/månadskort.

För som det känns nu så kan SL och de som har driftansvaret komma undan så länge man har informerat resenärerna med en ursäkt i någon form. I många fall känns det som rent uppdiktat eller bara vedertagen ursäkt som ”löv på spåren”.

Nä nu är det snart lunch och det är fredag, så jag kanske skall sluta nu innan jag är för upprorisk. Men till er spridda läsare kan jag säga: Ni blir inte va med mig än, ha en trevlig helg där ute och gör inget som jag inte skulle ha gjort!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0