Alkoholismens utbredande

Jag läste i Metro om att det är många unga som riskerar att bli beroende av alkohol, jag försökte ignorera denna artikel. När jag slog på TVn i morse så gick det inte att undvika ämnet, för där hade TV4 en talesman från Stockholms Polisen och en representant från ungas nykterhets förbund. Jag kan hålla med öppnings frasen som Polisen sa: tillgängligheten har ökat och utskänkningstillstånds ansökningar har ökat. Efter det kom representanten från ungas nykterhet in och det var inget nytt han hade och säga. Det ända som var ungt med honom var hans ålder, men resten var gammalt och dammigt. Hans tes var som sådan: vi har anammat den mera europeiska formen av alkoholkultur med att dricka i veckorna, samt att ”Afterwork” har blivit vanligare plus att unga är mera utsatta i ”sociala aktiviteter” där påverkan från omgivning gör att man inte kan säga nej tillalkohol. Den där personen är som hans föregångare, skyll på omgivningen och ta inget eget ansvar. Det ända sättet att hantera detta är att våga äga problemet och titta på hemmaplan med kritiska ögon om hur Alkohol rekrytering fungerar! Ett bra sådant exempel är att på ICA och i många andra matbutiker så säljer man sedan ett år eller så tillbaka ”Alkoläsk” i 3.5% form. Jag tror inte att lagen om 3.5% alkohol i matbutiken var tänkt att inför nya drycker som rekrytera unga till alkoholism.

Om man skall se det i ett större perspektiv så vart i vårt distributionsled för alkohol är det som bästa att rekrytera unga till detta? I mat butikerna efter som du inte behöver vara 18 för att sitta i kassa, men du måste kolla legitimation på folk du tro är yngre än 18 men äldre än dig. Hur tro du det kommer att funka? Det finns en anledning att man måste vara 20 eller äldre för att jobba på systembolaget. Resten får ni räkna ut själva, för så svårt är det inte.


Kommentarer
Postat av: anna

svar: ja när det gäller hur mkt andra spelare får betalt kan jag hålla med dig, men samtidigt så är ju zlatan proffs på "högre" nivå än exempelvis Elm och Mellberg, iaf om du frågar mig. men som det är idag är glappen alldeles för höga. ärj u helt sjuka summor för en del.

2009-09-08 @ 15:04:23
URL: http://addspirit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0