Ny vecka, nya möjligheter…

Vist låter det positivt, det är synd att den bilden inte funkar för esten av samhället. Ibland undrar hur man hur samhället tänker? Jag menar ta detta med Anna Odell som fick som straff för sitt så kallade civil olydnad, som blanda annat rubricerades som våld mot tjänsteman mm. Sedan i dag läste jag om en man som hade blivit misshandlad för att han rökte på perrongen, det om något kallar jag civilkurage. För som det stod längre ned i artikeln, var att 21 åringen hade tänt en cigg på perrongen och en 22 åringen hade gått fram till honom och talat om för honom att han inte skulle röka här. Efter lite munhugg slutade med att 22 åring sopade till 21 åringen, vilket senare resulterade i att 22 åringen blir fälld för misshandel. Det man glömmer bort är de som rökare oftast tror att de har rätten att röka överallt och speciellt efter att det blev rökförbud på krogen. För jag kan tänka mig att det samtalet var lite som följer:

-        Hej kan du släcka ciggen

-        Det skall väl du skita i

-        Du stör med din rökning

-        Är du min morsa eller!

-        Varför är du så otrevlig

-        Är du idiot eller?

Sedan rök väll proppskopet och han fick en snytig, jag skulle vilja se lite djupare i detta. Inte för att jag tycker att våld löser något, men att röka på perronger är inte bara en trivsel olägenhet utan en ren provokation. För jag ber oftast folk som röker på perronger och särskilt inomhus perronger att släck cigaretten. Men man blir oftast bemöt på både otrevligt och hotfullt. För som merparten beter sig så är jag förvånad att det inte är flera förbud och kanske till och med total förbud mot rökning offentligt.

Jag har skrivit det förut och jag gör det igen. Jag är inte för mera förbud, men tar ni rökare inte detta mera på allvar så hoppas jag på mera förbud. För hur kul är det att vara rökare och fast i Nikotinet som en heroinist i sitt Heroin? För jag ser ingen större beteende skillnad.


Kommentarer
Postat av: Daja

en annan fråga är ju varför rökare röker överhuvudtaget? jag är ex-rökare, slutade utan problem när jag insåg att jag inte hade någon anledning att hålla på med det...

2009-09-15 @ 22:34:37
URL: http://daja.blogg.se/
Postat av: heebs

jag slutade också utan problem, det blir intressant att se hurdetta utvecklas.

sv:tack, jag gör mitt bästa :)

2009-09-18 @ 02:13:21
URL: http://thewhitetee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0