Livet, rödskjortor och barn

Det är skönt att vi i vårt land kan ta ansvar för problem runt livets slut. För jag tycker att det undermåligt att när en människa blir så sjuk att han/hon inte kan leva utan hjälp av maskiner och inte har rätt att bestämma över sitt liv. Är det värdig? Det är skönt att se att Socialstyrelsen har tagit sitt ansvar och gett generellt tillstånd till patienter att säga nej till vård. Detta är en intressant öppning av dörren och vi får se hur vi förvaltar det, men en sak är säker och det är att det mänskliga lidandet i slutet av livet har betydligt kortats ner.

Sedan till Rödskjortorna i Thailand som protesterar mot deras styrelse skikt och kanske också kommer få militären i mot sig. Jag hoppas att den Thailands militär gör ordervägran, för detta är väldig enkelt åtminstone i min bok: för när man använder militär mot civila mål, så är man skurk eller terrorist. Så vad är mitt råd till den nuvarande premiärministern är att avgå utlys ny val, ta det större steget och försona landet i en demokratisk handling.

Tillsist så kan jag bara läsa och begrunda, för det verkar som om Metro inte vet hur man hantera att bete sig samma sätt som man skriver/utrycker sig. För man hade en bilaga om barn och den första artikeln var ”Så tar du barnen ur genusfällan”, vilket jag tyckte var en bra artikel. För om vi någon sin skall få ordning på genus så måste vi börja med nästa generation från grunden. Men sedan blev jag besviken efter som några sidor senare så var det dags för ”Sommarens tre Skönaste stilar” och det var Romantiskt, Retro och rockigt. Vad tror du att man får se? Tre barn och tre morsor och somrigt klädda som definitivt inte tog hänsyn till genus, för det var inga pojkar och män med i detta. Detta tycker jag är svagt. För när kom männen fram i denna bilaga? Jo i artiklarna ”så slipper du kaoset på morgonen” och ”Livet som förälder varannan vecka”. Är det bilden vi har av mannen i den svenska barnfamiljen?

Så vad tycker du där ute? Jag är nyfiken, men detta är som jag ser på läget just nu och veckan är inte slut än. Detta kanske blir en bra vecka trots allt, men hur den än slutar så skall det bli skönt med långhelg och valborg.


Kommentarer
Postat av: cowgirl

Tja...man säger en sak och gör en annan. Men varför inga pojkar och pappor och vad detta vecka vecka tjafset. Jag tycker det är ytterst ledsamt att det är så man ser på familjen och tydligen pappa rollen.

Se fram emot valborg! Ni på den sidan av vattnet har ingen korv hysteri. Här är det livsmedelsstrejk och folk hamstrar korv så det stå härliga till. Jag själv har ingen panik. Det blir valborg vare sig det finns korv eller ej. Ha det gott!!!

2010-04-27 @ 15:55:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0