Lag om anställningsskydd (1982:80) är inget hinder

För den som sitter i näringslivet som säger att LAS är ett hinder, har inte levt på den sidan av lagen så att han eller hon har behövt den! För skall sanningen fram och jag ser i olika medier att alla går som katten runt het gröt i ämnet. För skulle man göra en uppföljning av alla företag och inte bara de som har kollektivavtal, så kulle man se att väldigt många bryter mot denna lagen utan anledning. Största problemet med LAS både från arbetstagare till arbetsgivare är att väldigt få vet vad den innebär. Det innebär att man bryter moten utan att tänka sig för, man bryter mot den för att man anser att den inte gäller. Arbetstagaren vet inte häller när Arbetsgivaren bryter mot denna lag efter som arbetstagaren inte kan lagen häller.

Det enklaste man kan säga om LAS är att den gäller alla i arbetslivet oberoende på vilken sida man står (Arbetstagare/Arbetsgivare). Det finns delar i lagen som är dispositiva, men det går bara att göra om man har kollektivavtal och fackligrepresentation på företaget, annars gäller alltid lagen utan undantag.

Jag har jobbat i detta land i 18 år och jag har insätt att om jag tittar tillbaka på mina anställningar så kan jag säga ¾ har brutit mot någon eller många av LAS paragrafer, medvetet och omedvetet. Så vad är lösningen på problemet? Certifiering av både arbetstagare och arbetsgivare, det enklaste sättet att göra detta är att alla måste gå en grundkurs i den svenska modellen av arbetslivet och detta måste vara obligatoriskt!

Jag tror att om både Arbetstagare/Arbetsgivare skulle lära sig lagen bättre så skulle mycket av problemen försvinna och lagen skulle uppskattas bättre från bägge håll…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0