Folk är ohyfsade

Min fru brukar uppdatera mig hur man beter sig i kollektivtrafiken och det har för allas trivsel att göra, sedan tycker jag att hon är lite för hänsynstagande. Så jag skälv är ju inte perfekt, men jag har stor hänsyn till mina medtrafikanter och saknar att de är det tillbaka. Ta till exempel det här med att släppa fram de som skall gå av? Så vad gör de flesta oberoende ålder? Jo man ställer sig mitt i dörröppningen, tro folk att det skall gå snabbare för dem att komma på? Samma sak för de som står på tåget vi dörren, förr klev man av för att under lätta de som skall av, nu står man kvar på insidan av dörren och korkar igen dörren. Nu när det är vinter verkar det som de flesta behöver en halv plats extra bara för att de har vinter kläder. sedan har vi dem som bara måste ha just ”den” platsen även om det finns fullt med andra platser som är lättare att ta sig till och detta är oftast äldre. Varför gör man så? Bara för att du har rätt att ta en platts i stället för min väska, så innebär inte detta att du har rätt att göra mitt resande surt för att du bara måste ha din rätt för min trivsel.

Sedan till er föräldrar, uppfostra era barn! Jag är så trött att av misstag sparka, snubbla eller annars missa att det är ett barn i kortare längd som bara med våld skall in när jag stiger av. Uppfostra dem i att kollektivtrafiken inte är deras dagis, jag har också rätt att åka behagligt utan att min Tinitus skall gör livet ”Hell” för mig. Jag är så trött att säga ifrån och samtidigt se föräldrar och lärare bara titta i taket. Samtidigt kan jag förstå att barn är svåra att tygla, men om så är fallet, kan man försöka undvika rusningstrafiken. För jag är trött på att vara tillföreträdande förälder utan befogenhet, jag är trött på föräldrar som inte tar sitt ansvar för sina barn. För det som händer är att vi tappar nästa generation som kommer bli sämre än vad vi är idag och det är inget jag ser fram i mot!

Hade det inte varit för att det är billigare och att det spar tid de flesta dagarna att ta sig till och från jobbet. Skulle jag börja ta bilen igen för att slippa Ohyfsade medtrafikanter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0