Sverige har blivit kallt…

Och då pratar jag inte om att vi fick vinter, utan det nya fenomenet i arbetslivet om man skall tro uppdrag granskning på SVT 1. För inget illa om SVT och Janne Josefsson på uppdrag granskning men ibland känns de väldigt konservativa och naiva, för man glömmer oftast att få ihop hela bilden och redovisar en bild som man har på förhand kommit fram till. Det jag tänker på är programmet om bemanningsbranschen och att företag tjänar ”stora” pengar på att hyra personal i stället för att anställa. Där målar man upp en bild av att företag sparkar sin personal så att de får ta anställning i ett bemannings företag och sedan hyrs in till företaget där de blev uppsagda. Så långt så är kanske bilden rätt, men det är nu det börjar bli skevt. För det man säger sedan är att man gör detta för att gå runt LAS (Lag (1982:80) om anställningsskydd) och att de människor som tar anställning hos bemanningsföretagen inte kan får fast anställning och de tryggheter som det med gör.

Och det är nu som jag blir lite ledsen i ögat, för de som tar anställning i ett seriöst Bemanningsföretag har samma rättigheter som en anställd på en anställd på det företaget man är ute på. Det är fel att anklaga branschen för att inte ta hand om sina anställda utan att titta på hur branschen ser ut i helhet. Jag vet att det finns skurkar i den här branschen också men det finns det i alla läger som anställer personal, så det är inget nytt. Men det finns många som är mycket seriösa och sköter sig också, så jag kan inte släppa tanken på att vad är det man egentligen vill säga och vem har trampat redaktionen på SVT på tårna?

För desto längre programmet gick desto mer svart målade man branschen och med fel argument och fel utgångspunkt. För jag kan hålla med att ha folk inhyrda år efter år, är inte rätt. Men att gå in och reglera utan förutsättningar är inte bra häller. Skall man göra något åt branschen så har jag två förslag: 

  1. Se till att kollektivavtal bli obligatoriskt för företag över 10 anställda och för alla bemannings och konsult företag.
  2. Sätt ett tak på hur länge man kan ha inhyrd på en position till 24 månader.

Jag tror inte på att reglera branschen hårdare än så leder till något gott, utan skapar mer lidande på alla sidor och kanske i slut ändan ger mindre arbetstillfällen. Jag hade en tanke en gång om att reformera arbetslivet och i korthet skulle vara något som detta:

Man börjar redan i grundskolan med att mönstra eleverna för att ta reda på individens starka och svar sidor, för att sedan kunna matcha individen till en optimerad funktion i yrkeslivet. Under individens uppväxt och skolgång följer man upp för att se till att individen får de möjligheter som han eller hon behöver. För den dagen man tar sin examen och tar steget ut i arbetslivet står bemanningsföretaget där och tar hand om nästa fas i livet, anställning och ett produktivt liv fram till pension. Med denna modell tror jag att man kan få ner arbetslösheten till nästan noll och få ett lyckligare folk. Men detta kräver att vi avskaffar den fria arbetsrätten och tvingar företag att hyra sin personal via bemanningsbranschen. För när allt kommer om kring så är det inte arbetsrollen eller yrket som skapar välbefinnandet hos människan. Utan uppskattning och social acceptans, det vore naivt att förneka flock djuret inom oss.

Detta kan nog ses som en gammal Marxistisk lösning, men det den här lösningen har som inte de gamla kommunisterna inte fick ordning på är att den funkar med en marknads ekonomi och en fri människa. Ja fri och fri, i stället för att tvinga folk att arbeta under hot och utan insikt. Så avlönar man sina medarbetare enligt överens kommelse och demokrati, genom att stärka Facket och kollektivavtalet.

 

Sorry om jag blev lång randig i dag, men det kändes att det behövdes komma ut. Jag är i dag hyfsat nöjd och anställd av ett Bemanningsföretag som konsult och jag har haft anställningar både som fast på företag och bemanning och mesta del som konsult (Som i dag är mera som Avancerad bemanning). Jag har äntligen hittat ett företag som har kollektiv avtal och försöker göra skillnad i branschen, vi behöver flera som dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0