Undrar hur de tänker…

Eller är det så att de inte tänker? För jag läste i Dagens Industri att Erickson gick med 7,5 miljarder i vinst före skatt mm. Ändå skall man kapa personalstyrkan med 1500 man, hur kan man göra så? Detta smakar väldigt illa och känns som mycket grisigt och särskilt när konjunkturen inte är bättre. Det borde finnas något som reglera den här egoistiska jakten på pengar, är detta ett resultat av börsen? Är det så att aktie ägarna genom börsen har fått för mycket makt? För de som investerar i akter i på börsen har inget intresse av verksamheten man investerar sina pengar i, utan intresset ligger i hur mycket pengar man kan känna på så kort tid som möjligt. Jag har ett förslag: ta bort vinst utdelning på aktier som är börsnoterade eller innehav som är kortare än 3 år.

För den som äger ett företag och drömmer om att livet skall bli bättre efter att företaget Introduktion på börsen, kanske inte skall äga företag. För varför skall man ge makten tillmänniskor som inte är intresserad av ett företag, förutom möjligheten att tjäna en hack på så kort tid som möjligt.

Jag vet inte vad som är fel, kanske är det så att det är mig det är fel på! Men det känns som om detta samhälle med denna modell av ekonomi, passar mig mindre och mindre för varje år som går. Man kanske måste gå in i poletiken för att rädda detta land, om det nu går…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0