Skydda våra barn…

Så skrev metro i en av sina kolumner… Jag fårstår vad han skriver och tanken är god, för jag tänkte lite i samma bana när jag läste om förslaget att man skulle kunna drogtesta barn under 15 år utan deras föräldrars medgivande. Men det stod också att detta skulle bara kunna tillämpas vi dokumenterad problem och inte slumpmässigt vid misstanke. Om det är som i artikeln att Polisen missbrukar detta för att sätta skräck i våra ungdomar mot att använda droger, så känns det som ett alldeles för högt pris att betala. För hur kommer denna generation ha för respekt för lag, ordning och Polis?

Inlägget är bra även om jag inte håller med hela resonemanget och sedan glömmer man vad man ger för signaler till ungdomar, för är det en sak ungdomar inte är så är det dumma. De unga nu förtiden med hjälp av Internet och Wikipedia, så blir det lite för upplysta för sitt egna bästa. Så vad är det för fel på Urinprov? Det är väll det mest uppenbara, det är ett trubbigt verktyg som bara kan hitta vissa droger pga. av att många droger omvandlas till naturliga ämnen i kroppen. Många av de tyngre droger försvinner spårbart ur kroppen på 4-24h, det som går att spåra längre är visa läkemedel och Cannabis (THC). Så det ger ju ett tydligt svar till de unga: Om du inte vill åka fast i drogtest, så använd tyngre droger som Kokain och Heroin. Men röker du en Joint så är du fast…

Så detta kan helt klart få den effekten att tunga droger ökar och blir besvärligare att hantera än om det skulle ha använt något lättare. Vidare så kommer vi i framtiden öka antalet tunga narkomaner i stället för att minska, vad är vinsten med det?

Svaret på detta som jag har skrivit ofta är att ta problemet på allvar och inse att Vuxna människor inte är stöpta i samma form och att Alkohol inte fungerar på alla. Om vi verkligen vill skydda våra unga, så finns det bara en väg: Reglera marknaden och tolerera såkallade ”Soft drugs”, för det är det ända sättet att göra Langaren arbetslös och samhället ett verktyg för vilka som får inhandla drogen… Glömde jag att säga att det finns en del skattepengar att tjäna också? Men det kanske är omoraliskt!

Länk till Kolumnen: Skydda våra barn…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0