Vi står vid ett vägkors…

Slölysande på tv4 nyheterna här i morse och det har konstaterats att vi har brist på fängelseplatser. Att dömda kan få ställa sig i kö föra att få avtjäna sitt straff. Det är nu det är dags att titta på hur mycket fångvården kostar och hur mycket vi vill lägga ner på den i framtiden. För jag känner att man kanske ska titta på vad det är för typ av människor vi fängslar och kanske titta på om vi skall prioritera om brottsvärdet så att vi kanske kan sluta med att ha det farligaste brottet som är ”Skatte brott”! Jag kan tänka sänka maxstraffen för ekonomisk brottslighet i tur för att man skall kunna låsa in våldsbrottslingar till sin fulla tid. Det skulle göra samhället mera nytta!

Det är kanske dags att titta över vilka bott som skall prioriteras upp och vad vi skall prioritera ner. Desto äldre jag blir desto mera känner jag att man måste prioritera våldsbrott framför det flesta brott och speciellt det som sker i hemmet och mot kvinnor. Sedan tror jag att genom att regler vissa illegala marknader så kan vi också minska belastningen och öka samtidigt stadsinkomster och samtidigt få den korrekta statistiken.

Det finns ett tydligt samband mellan dåligt reglerad marknad och smuggling. Enligt Tullverkets nya statistik så våra kriminella importörer funnit en ny marknad som har lägre risk och större vinst. Nämligen smuggel tobak som har exploderat, detta är på grund av en allt för aggressiv beskattning. Så nu är det heta att importera prat cigaretter som set ut som våra svenska men är inte 1 tillverkad av dem som äger märket och 2 man har ingen kontroll på innehåll. Med andra ord pirat cigg och det kan aldrig vara bra. Straffet för narkotika smuggling ger max 10 år och döms oftast hårt, medens tobaks smugglig ger max 6 år och sällan döms till maxstraff.

Vi måste vara duktigare i vårat samhälle att hantera det som våra medborgare behöver och vad vi tolererar. För blir vi för strikta eller för slappa så mister vi kontroller och det är då den lilla mänskan alltid kommer i kläm. Vi måste sluta lyssna på minoriteter som om de vore majoritet, vi måste också inse att det kommer alltid finnas de som råkar illa ut och att vi inte kan skydda dem från sig själva. Utan det som är viktigt är hur vi tar hand om dem när de faller och behöver hjälp.

Till något helt annat, Solen det värmde så skönt här på morgon, jisses vad jag har saknat den känslan. Det är bara inse att jag behöver mera av den känslan, lita avis på älskling som är i Mozambique, men samtidigt inte efter som jag vet att är värmen lite för påtaglig…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0