LO en skam för facket!

Lite bakgrund: Jag har jobbat fackligt som förtroendevald i snart 2 år och på den tiden har jag lärt mig mycket om den svenskan modellen som råder på vår arbetsmarknad. Desto mera man lär sig, desto mera in ser man hur mycket man inte vet. Med insikten och kunskapen kan man börja att jämför konstruktivt och ge sig in i debatten. Så varför tycket jag att LO är en skam för de svenska fackföreningen?

Jo för det ligger till som så att LO är det största och det äldsta fackförbundet i Sverige, samt att de har en organisation som är större, dyrare och ineffektiv för deras medlems antal. Det innebär att de som tjänar minst på sitt arbete betalar mest i Förbunds- och Akase-avgift, det är inte rätt. Sedan kan man ta sig en funderar över att om det är så klokt att binda samman ett fackförbund med ett politiskt parti, ser man till de andra fackförbunden så tycker man att det är en dålig ide. Jag kan bara instämma! För att LO går i säng med Socialdemokratiska partiet och tycker att det är en bra ide, samt att tidigare i historien gick en del av förbundsavgiften till det socialdemokratiska partiet som stöd. Detta tycker jag rimmar väldigt illa med en demokratisk rörelse.

Men lite skuld har LO medlemmarna, för LO är fortfarande en demokratisk organisation vilket innebär att medlemmarna har makten. Så lite har LO medlemmarna sig själva att skylla som inte kan kritisera sin egna organisation samt driva igenom förnedringar som skulle gagna merparten av deras medlemmar.

Jag har några punkter som LO borde göra och om de inte gör detta borde de fundera på att lägga ned:

  • Ta bort kopplingen till Socialdemokratiska partiet, Fackförbund skall vara politiskt obundna.
  • Se över organisationen så att den blir mer effektiv och mera kostnads effektiv så att avgifterna kan sänkas.
  • Utbilda förtroendevalda till att bli bra stöd för de anställda i stället för rövslickeri mot arbetsgivaren
  • Sluta göra spektakulära utspel när man sätter ej organiserade förtag i blockad eller svartkastar en hel bransch.
  • Öka medlemmarnas inflytande
  • Jobba aktivt för att sänka arbetstagarnas utgifter

Känns som om jag kunde hålla på hur länge som helst, men det får räcka för i dag. Själv är jag stolt Unionen medlem och tycker att flera fackliga organisationer borde följa deras spår. För det är bara tillsammans i ett fungerande arbetsklimat som vi kan nå framtiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0