Fast i ett mönster

Citerar Petter när jag sätter rubriken på dagens inlägg i min blogg, men det går inte att blunda för faktumet att man är fast i ett mönster och det är inte lätt att bryta. För mönstret man lever efter har skapats av tid, rum och de människor som har funnit i ens närhet. Starkast påverkan har föräldrar och skola haft, efter som det är där man har spenderat sin uppväxt.

Men hur gör man nu som vuxen när man måste förändra detta mönster? Ja eftersom det varken är lätt eller självklart, så behöver man hjälp. Men i slutändan så måste man ändå själv göra jobbet, för det är ingen annan som kommer att göra det åt dig. Det är inte lätt att se ljus på sin omgivning när man har en uppväxt som är lång ifrån munter och ljus, den kunde ha varit det, för förutsättningarna fanns där. Men med hyfsad hård uppfostran och tidigt ansvarstagande med kombination av mesta delen av grundskolan var jag mobbad, så det är kanske inte så konstigt att man är lite osäker med omgivningen.

Så har snart 40 år senare kan jag bara konstatera att jag saknar många av de verktyg som man skall ha med sig in i vuxenlivet, samt att jag har aldrig riktigt lärt mig det ”Social spelet” som jag vill kalla det. Det innebär att man har byggt upp murar som är både tjocka och höga, som försvåra detta arbete.

Detta påverkar den jag är idag och framöver och jag vet att jag måste byta ut den dåliga erfarenheten mot positiv erfarenhet. Men det är inte lika lätt som det låter och många gånger så vet jag inte hur och det är det som är det jobbigaste, för då tittar folk på en som man vore ”Idiot” och det kanske man är, men det känns inte riktigt som mitt fel.

För många saker som vi tar förgivet i livet bygger på att vi har snappat upp detta under vår uppväxt, om man inte valt att leva i skuggan och vara osynlig bara för man inte vill råkar illa ut. Det var mitt val, kanske inte något av mina klokare val, men jag får leva med det.

Sedan vill jag säga är bara ge ett enkelt tack till er som står ut med mig och hjälper mig i denna förändring, för utan ert stöd är denna förändrings process inte möjligt.

Jag vet att denna väg är lång och att jag bara har börjat. Den kan mycket väl bli så att man lämnar den gamla vägen bakom mig, för att se om den nya vägen fungerar bättre. Det jag bara hoppas är när man gör sådan här förändring i livet är att man inte tappar bort vänner på vägen.

Men denna dag är fortfarande ung och möjligheterna är oändliga, hoppas bara att jag kommer på något bra sätt att ta hand om dem.


Kommentarer
Postat av: mayby neigbour or mayby not

Följ din dröm.

2010-10-15 @ 12:39:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0