Metros läsare ställer SL mot väggen?

Host, host harckel. Det var mera som SL ställde dem mot väggen och läxade upp dem. Här följer lite av frågorna och deras svar i korthet, samt mina kommentarer i ämnet.

Varför klarar inte tågen av vårt klimat? SL svarar: tågen är testade mycket strängare väder, men det är isbildningen som är problemet för tex dörrar. Min kommentar: ja testar man tågen i Norrland där det är  konstant kallt och ingen fukt. Så är det inte konstigt att det inte funkar här där vi har varierande kyla från -15 till +5, inte konstigt man får problem med isbildning.

Varför har man inte växlar som fungerar på vintern? SL svarar: alla växlar ser ut likadant i hela världen, det finns inga vinterväxlar. Man använder uppvärmning och speciella skydd för att få växlarna att fungera vinter tid. Men när det är extrem vinter, måste de röjas manuellt. Min kommentar: detta som råder nu är ingen extrem vinter utan en ganska normal vinter, samt att de nya uppvärmda växlarna klarar inte mera än -10. För de gamla drog för mycket ström.

Varför satsar man inte mer pengar? Landstingsrådet svarar: man satsar 100 miljarder på att bygga ut infrastrukturen. Min kommentar: det var inte svar på frågan, men vad skall man förvänta sig för svar av en politiker?

Varför fungerar Tunnelbanan bättre än Pendeltågen? Stockholmståg svarar: det är olika förutsättningar och att Tunnelbanan till mesta delen går under jord. Pendeltågen är mera utsatta för väder och vind. Min kommentar: men bekräftar inte detta min kommentar på fråga 1?

Jag tycker detta är svagt och mest massa BS och undanflykter, för att förklara läget. Med andra ord även den nya ledningen och förvaltaren av SL har inget intresse att göra något åt detta och drömmer vidare om varmare väder.

Men så länge den globala uppvärmningen fortsätter så kommer vi att i fortsättningen ha normala till stränga vintrar. Det kommer dröja länge innan Norden kommer få mildare vintrar pga den globala uppvärmningen. Mitt förslag är att låta MTR få sitt första kontrakt att löpa ut och sedan tar man hem driften och sköter den själva, det blir ALDRIG billigare med outsourcing. Kostnaderna blir bara lättare att dra av rent ekonomiskt och om man har gjort kalkylen rätt så kan man kanske få en vinst där i kronor och ören. Men det får någon bevisa för mig först innan jag tror på det och hittills har ingen lyckats att bevisa det för mig.

Min tro i detta är att vi måste själva ta ansvaret i stället för att lägga ut det antrepenad bara för att vi behöver ha någon att skylla på. Sedan måste vi tänka mera på den globala ekonomiska bilden för Sverige, för driver vi det själva så stanna pengarna i landet, i stället för som i dag där vinsten går till Kina.

Kommentarer
Postat av: Ådi

Tjena

Vart strandsatt i ÅBO för en vecka sedans för att tåget var 2h sent till färjan, När vi skulle gå av meddelade konduktören att alla som hade missat färjan var välkomna på hotellet vid terminalen, Det var bokat och betalt. När jag däremot skulle ombord på färjan dög inte min oanvända biljett utan jag var tvungen att betala en ny och blev hänvisad att jag kunde söka tillbaka pengarna från Järnvägsbolaget.



Viking är ett sniket bolag och finska järnvägen är rädd om sina passagerare.



2011-02-17 @ 21:45:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0