April, april, din dumma...

Fast vänta det är fortfarande januari, men det känns lite som det är om våra domstolar. För det känns som om det tar nästan vilken dum bortförklaring som de åtalade har, det som retade upp mig denna gången var aftnar läste i SvD om kändis som hade blivit tagen för drog- och olovlig- körning. Man godtog han förklaring varför han fick utslag för Cannabis, han hade rökt hasch veckan innan. Kollar man inte upp sådant innan? Tydligen inte, det som gäller här är att det går bara att mäta i blodet ca 3 timmar efter personen har rökt. Sedan är det urinprov som gäller, vilket i sig är en trubbig metod, men det är ett annat inlägg.

Detta är själv upplevt: fick min Suzuki Samurai stulen och när rättegången var över (fick veta det genom dokumentationen som damp ned en dag) kunde jag snabbt se att min bilstereo gick till den allmänna konkursen. Konstigt att man inte blir kallad när man är dels målsägare. Men hur somhelst, så godtog man den åtalades förklaring här varför han hade tagit ut bilstereon med högtalare. Förklaringen löd: för att öppna backluckan! För er som inte vet hur en Suzuki Samurai ser ut, så är det en öppen jeep liknade bil och i detta fallet hade jag en glasfiber kåpa i stället för kapell. Detta är ren lögn och det skall tilläggas att detta trick funkar bara på Saab 900 sedan (några årsmodeller med centrallås). Det visste inte häller domstolen, snacka om sandlåda.

jag är djupt orolig för vårt rättsystem. Polisen har fel fokus, polisen har inte råd att göra det som är rätt för samhället. Åklagare, försvarare och domstol saknar kompetens i sitt område. Är vi på väg att göra USAs misstag och bli EUs rättshaverister?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0