Är det rättvist?

Dagens fråga som jag ställde mig själv är: Är det rättvist att tredjevärlden skall svälta för att vi skall får miljövänligare bänsle? Svaret är ju självklart NEJ, men ändå är det ingen av oss som gör något. Anledningen som fick mig att reagera i dag är att jag läste på siten: engadget.com att Scania hade fått en årder av SL på 168 nya ettanol bussar. Så vad är fel med det då?

Vi vänd påproblemet och frågan, vart får vi vår Ettanol i från? Inte kommer den från svenska gårdar och en del kommer i från Europa, men merparten kommer i från Afrikanska länder och i från Sydamerika. Men vad är fel med det, skapar det inte ekonomisk möjligheter för dessa länder? Svaret är mest nej, efter som det är mycket av odlingsarealen som skulle användas för att föda landets befolkning går åt till framställning av bränsle till oss. Tar vi Sydamerika så skövlar vi regnskogen för att få till odlingsarialen. Det innebär att vi håller på att ge våran planet "KOL". Inkomsten för denna industri gagnar redan de som har roffat åt sig naturresurserna i respektive länd eller försvinner i korruption. Hur rimmar detta med miljövänlighet och bistånds poletik?

Jag tycket att Japanerna i detta har ett mera sunt tankesätt: vi skall inte bygga motorer som konkurrera om mat för livet på jorden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0