Höga chefer är IT säkerhets hål

Jag läste just på IDGs hemsida att de IT chefer som nekar chefer att använda iPad, kommer att se sig själva överkörda. Men så har det alltid varit, för när höga chefer får försig något att ett verktg är hippare än de gamla, så är IT säkerhetenden första förloraren. Både iPhone och iPad har problem att integreras i många företag, efter som Apple har svårt att tänka Enterprice och centraliserat. Apple har oxå svår att spela med andra aktörer/standarder som de inte har varit med och utveklat eller inte ser sig tvingade till pga. försäljning eller lag.

Jag har full förståelse för att man vill använda både iPhone och iPad i sitt arbete, för det är underbara produkter bäge två. Just nu sitt jag på mina iPad och skriv detta inlägget, vilket fungerar väldigt bra, samt att jag har kommit på att dessa två podukter är väldigt bra redskap för oss Som lider av Dyslexi.

Det man oftas inte tar hänsyn till när nya koola prylar kommer som man vill ha i sitt företagsnät är att man inte involverar sin IT avdelning så att det får vara med att ta fram en lösning som i slutändan går i samma spår som företagets säkerhets policys. Utan chefer gör som så att "shiny" ny kool pryl, den köper jag och sedan går man till sin lokala IT avdelning och kräver att de sakal få den att fungera ASAP och allt annat får st stil tills det fungerar oberoende hur mycket tid som går åt. För anstäldas tid kostar ju inte, anser sig chefer.

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: Den ända vägen framåt är tillsammans. För när det kommer till IT är inget omöjligt, det är bara brist på tid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0